reklama

Máme slobodnú vôľu?

Je možno trošku trúfalé písať úvahu na tému, ktorá je rozoberaná v evolučných teóriách a mnohých iných.. No vravím si, niečo pociťujem, niečo si myslím, žijem, mám právo na základe rozhádzaných vedomostí vyjadriť názor na tak ťažkú tému.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (3)

Ach, pesimistické trúfalé urobiť nejaký záver, nejak odpovedať naučene na základe mojej výchovy, naučených slov, súčasných pocitov a svojej predstavy toho, kto vlastne som. Všetci čo milujeme filozofiu, musí nám šibať, myslím si. Veď toľko výskumov, skúseností, múdrostí a hlúpostí... Kto sa v tom má celom vyznať.. Veriaci, neveriaci.. Všetci sme veriaci, niet človeka, ktorý by neveril v niečo, snáď aj alibisti sú verní svojmu alibizmu smiešnemu, o ktorý sa tiež opierajú.. Niekto občas pohne listom na zemi aby ovplyvnil vesmír, tvrdí že ho ovplyvnil na nejakom fyzickom základe... Je mi jedno či ovplyvní alebo ja ovplyvním, chcem vedieť jednoduchú vec a to, či dokážem ovplyvniť svoj život.. Aj keď si myslím, že ho ovplyvňujem každou sekundou, nie som si istá či dostatočne.. Nie som si hlavne istá tým, či môžem určiť to, kým som. Pretože ak mám napríklad v horiacej budove konflikt typu: „zhorím alebo vyskočím", neviem či to mám považovať za slobodu.. Chýba mi úplná sloboda, rozhodnúť sa do akej budovy sa chcem dostať a pýtam sa prečo som sa zobudila, našla, spoznala v priestore už určenom.. Jedine, že by som verila, že som si ho vybrala ešte pred narodením, no skutočne nemám chuť na nejakú parapsychológiu... Odkedy mám hippocampus a pamätám si minulosť, som vo svete, ktorý nechápem a poznávam, hrám sa s deťmi a počúvam názory a postoje svojich rodičov. Nič moje, len veci patriace tomuto zložitému svetu a postavám, ktoré ma usmerňujú.. Veľmi podnetná otázka, ale asi len na zbláznenie.. Našla som svoju vieru a to Maslowovu hierarchiu potrieb, ktorá ani nie je považovaná ako veda... Žijem, teda skúšam žiť podľa nej a mám rada tento svet aký sa mi zjavil, rozhodla som sa tu zostať, možno už ako malá, keďže som nezomrela na úraz či chorobu (áno verím aj na psychosomatiku), som tu a nejak žijem, sem-tam alibisticky, nezodpovedne, no chcem tu byť a ja mám slobodnú vôľu! Môžem ovplyvňovať svoj život a dokonca porozumením aj životy iných.. Možno obrana pred zbláznením ako to už robia napr. aj Kresťania, možno len (teda až) sebaaktualizácia, ktorá ma na chvíľu v šťastí navštívila a zase odíde a ja budem musieť čeliť chýbajúcim potrebám, ktovie... Maslow bol múdry muž a je veľká škoda, že ho mnohí nechápu, keď tvrdia, že simultánne môže pôsobiť viacero potrieb. Nemôže, predsa keď má človek naplnenú potrebu lásky, nebude v práci napríklad na poste manažéra či politika smiešne bojovať o ocenenie a uznanie chorým spôsobom.. To, o čo usiluje je predsa láska, ktorú nemá. Nech je to už akokoľvek, človek tu má veľa možností a snáď je len alibistické hľadať v tom nejaký problém a detaily o pôvode sveta, jeho nekonečnosti, konečnosti, čase.. Veď prečo to robí? Hľadá bezpečie? Smutné ak si myslí, že usiluje o sebaaktualizáciu.. Presnejšie, myslím si, že keď sa realizujeme vo vede, výskumoch a pochybnostiach, je to úžasné, no nebezpečné ak si myslíme, že bez zistenia objektívneho či konečného, nemôžeme byť šťastní. Môže nám filozofom, vedcom, výskumníkom pomôcť Večný návrat od Nietzscheho, v zmysle: tento život je to jediné čo máme a je nekonečný, to čo žijeme je našim „osudom" a bude sa to nekonečnekrát opakovať.. Preto si aj myslím, že keď je človek šťastný, môže zomrieť kedykoľvek.. Aj hneď! Tak aká to ľahká výzva typu klišé: žime v súlade a šťastne!

Wendy Rachko

Wendy Rachko

Bloger 
  • Počet článkov:  10
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Autorka zbierky básní V klietke s pojmom Ty. Mám skúsenosti s rogeriánskym výcvikom a taktiež s aplikovanou psychoanalýzou. Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu